HaberHukukManşet

DÖNER SERMAYEYE AKTARILAN BOŞ BİRİM ÖDEMELERİNİ SÖKE SÖKE ALIRIZ

346görüntülenme

24/04/2025

Suruç’ta aile sağlığı merkezinde çalışan derneğimiz üyesi aile hekimi arkadaşımız, bir aylık görevlendirildiği boş birimin 2024/Eylül dönemi ortak gider harcaması olarak 27.670,00-TL’nin tarafına ödenmesi talebiyle 10.10.2024 tarihinde yapmış olduğu başvuru üzerine,müdürlük tarafından 18.817,90-TL ödeme yapılmış, eksik kalan 8.852,00-TL’lik kısma yönelik talebi reddedilmiştir.Bunun üzerine derneğimiz aracılığı ile dava açılmıştır.

Aile hekimliği biriminde görev yapan aile hekimi olmadığı durumlarda, bu birim için ayrılan cari ödeneğin tamamı müdürlüğün döner sermaye hesabına aktarılmaktadır. Buna karşılık müdürlük tarafından birim için hiçbir harcama yapılmadığı gibi hiçbir malzeme de temin edilmemektedir. Yine boş birim için müdürlük hiçbir iş gücü de harcamamaktadır. Örneğin birimin camı karıldığında, sarf malzeme bittiğinde ya da gider ödemeleri yapıldığında müdürlük kesinlikle bu işlere müdahil olmamaktadır. Döner sermayesine yatan cariden ödeme yapmaya gelince de kılı kırk yarmaktadır!

Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinin 18. maddesinin 2. fıkrasının (c) bendinde;

“Aile Sağlığı Merkezi Giderleri: “1) Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimine, hizmet verdiği merkezin kira, elektrik, su, yakıt, telefon, internet, bilgi-işlem, temizlik, büro malzemeleri, küçük onarım, danışmanlık, sekretarya, iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri ve tıbbi sarf malzemeleri gibi Bakanlıkça belirlenecek asgari fiziki ve teknik şartların devamına yönelik giderleri için her ay tavan ücretin % 50’sinin, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan illerin satın alma gücü paritesi puanı ile çarpımı sonucuna göre bulunacak tutarda ödeme yapılır. Aile hekimliği pozisyonunun, sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle boş olması durumunda, bu ödeme müdürlüğün döner sermayesine aktarılır ve birimin giderleri fatura ve benzeri belgeler ile yönetim karar defterinin ibrazı üzerine müdürlüğün döner sermayesinden karşılanır. (…) ” hükmü ile düzenlenmektedir.

Uyuşmazlıkta, davalı idarenin savunmasında belirttiği yersiz harcama yapıldığı yönündeki tereddüte ilişkin olarak; dava dosyasında yer alan bilgi ve belgelerle bu iddianın somut olarak ortaya konulamadığı, ilgili dönemdeki hasta sayısı, tedavi durumları, kullanılan ilaç ve malzemelerin tam olarak belli olmadığı, diğer sağlık merkezleri ile karşılaştırma yapılarak kıyas yoluyla yersiz harcama tespiti yapılamayacağı, Yönetmelik hükümleri kapsamına girmeyen mutfak tüketim malzemelerinin de faturaylatemin edildiği iddiasına yönelik olarak ise, ilgili faturalar incelendiğinde temizlik malzemelerinin (çamaşır suyu, bulaşık deterjanı, el sabunu, yüzey temizleyici) fatura edildiği, temizlik harcamalarının ise yönetmelik kapsamında bulunduğu anlaşıldığından davalı idarenin iddialarına itibar edilmemiştir.

Yukarıda yer verilen mevzuata göre; aile hekimliği pozisyonunun, sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle boş olması durumunda, boş birimin payına düşen gider karşılığı yapılacak ödemenin müdürlüğün döner sermayesine aktarılacağı ve boş birimin giderlerinin karar defterinin ibrazı üzerine müdürlüğün döner sermayesinden karşılanacağı düzenlenmiş olup boş birimin payına düşen gider için yapılacak ödeme için karar defterinin ibrazının yeterli olduğu görülmektedir.

Alınan karara göre davacıya ödenmesi gereken eksik ödemenin idareye başvuru tarihi olan 10.10.2024 tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davalı idarece davacıya ödenmesi gerekmektedir.

Özverili çalışmalarından dolayı ŞUAHED Hukuk Komisyonuna ve ŞUAHED Avukatımız Av. Hayriye YÜKSEKYAYLA’ya teşekkür ediyoruz. ŞUAHED olarak her zaman meslektaşlarımızın yanında olmaya, birlikte mücadele etmeye devam edeceğiz.

SEN VARSAN GÜÇLÜYÜZ.