HaberHukukManşet

ŞUAHED HAK ARAMANIN ADRESİ

619görüntülenme

GEZİCİ EVRAĞI GEÇ VERİLDİ DİYE AİLE HEKİMİNDEN KESİNTİ YAPILAMAZ

Şanlıurfa’da aile hekimi olarak görev yapan üyemizin2021 yılının Ocak ayında gezici hizmet ödeneğinden haksız kesinti yapılmıştır.Kesilen miktarın yeniden yatırılması için yapılan itirazlar kabul görmemiş ve sebep olarak daOcak ayı için gönderilen gezici hizmet programının yanlış gönderildiği ifade edilmiştir. Meslektaşımız Ocak ayı gezici hizmet programını eksiksiz bir şekilde uygulamıştır. Gezici hizmet programını Aralık 2020’de göndermesine rağmen, ilçe sağlık müdürlüğünce programın saat ve günlerinin uygun bulunmaması üzerine revize program oluşturmuş, tekrar tekrar programın yeniden düzenlenmesi istenmiş ve kendisi de her defasında talep edilen düzenlemeleri yapmıştır. Bunun sonucunda isesunmuş olduğu hizmetin karşılığı olan tutarın ödenmesini istemiş ve itirazlarda bulunmuştur. Yapılan itirazlardan sonuç alamayınca hukuk komisyonumuz aracılığıyla dava açılmıştır.

Hukuk komisyonu olarak açmış olduğumuz davada mahkeme kararı sonucu özlük haklarının bir parçası olan mali haklar ödenirkenaltta belirtilen mevzuat hükümlerine atıf yapılarak üyemiz haklı bulunmuştur:

25.01.2013 tarih ve 28539 sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliğinin Gezici Ve Yerinde Sağlık Hizmetlerinin yürütülmesi başlıklı 6.maddesinin 3 ve 4. fıkrasında:

(3) Aile hekimlerinin gezici sağlık hizmeti sunacakları bölgelerdeki yerleşim birimlerine bir plan dâhilinde periyodik aralıklarla ulaşmaları ve hizmet vermeleri esastır. Gezici sağlık hizmetine ilişkin planlama; coğrafi durum, iklim ve ulaşım şartları ile kendisine bağlı yerleşim birimlerinin sayısı dikkate alınarak ve gezici sağlık hizmeti sunulacak yerleşim yerine ulaşmak amacıyla yolda geçen süreler hariç olmak üzere her 100 kişi için ayda iki saatten az olmamak kaydıyla o yerleşim yerinde aile hekimi tarafından yapılır. Nüfusu 250 kişiye kadar olan yerleşim yerlerine en az ayda bir kez, 250 ile 500 kişi arasında olan yerleşim yerleri için en az ayda iki kez, nüfusu 500 ve üzeri olan yerleşim yerlerine ise en az haftada bir kez gezici sağlık hizmeti verilir. Gezici sağlık hizmeti bölgesinde Bakanlığa ait sağlık tesisi var ise bu tesisler hizmet için kullanılabilir.

(4) Gezici sağlık hizmeti planlaması yapılırken, istatistikî olarak aile hekimliği birimine müracaat eden hasta yoğunluğunun en az olduğu günler için planlama yapılır. Aile hekimi gezici ve/veya yerinde sağlık hizmeti planını sözleşme döneminin ilk ayında aylık olarak yapar ve toplum sağlığı merkezine bildirir. Bu plan sözleşme döneminin sonuna kadar her ay uygulanır. Her ayın sonunda gezici/yerinde hizmet faaliyet raporunu toplum sağlığı merkezine bildirir. Zorunlu hallerde aile hekimi her türlü gezici hizmet planı değişikliğini hizmeti aksatmayacak şekilde bölgesindeki toplum sağlığı merkezine önceden bildirir. Aile hekimi; köy ve mahalle muhtarları ile kurum yetkilileri vasıtasıyla en geç bir önceki ayın son iş günü saat 12.00 ye kadar programının duyurulmasını sağlar. Aile sağlığı elemanının görev yetki ve sorumlulukları çerçevesinde, gezici/yerinde sağlık hizmetlerinin ilgili kısmı ulaşım ve tıbbi donanım imkânlarının aile hekimince sağlanması kaydıyla aile sağlığı elemanı tarafından da yapılabilir. Aile sağlığı elemanınca yapılan gezici/yerinde sağlık hizmeti süresi aile hekiminin gezici/yerinde sağlık hizmeti süresinden sayılmaz.”

Yukarıdakimaddelerde de belirtildiği üzere;  bu yönergenin ilgili amir ve kurumlar tarafından en ince ayrıntısına kadar bilinmesi göz önüne alındığında ve yapılan itirazların sonuç vermemesi düşünüldüğünde;

Kesinti yapılan miktara gerekçe olarak gezici sağlık hizmet programının süresi içerisinde idareye sunulmamasının gösterildiği, bunun dışında bir sebep gösterilmediği gibi, davacının 2021 yılı Ocak Ayı gezici hizmet programını eksik uyguladığına ya da uygulamadığına ilişkin herhangi bir somut tespite ve bu yönde bir bilgi ve belgeye yer verilmediği görülmektedir.

Yukarıda yer verilen düzenlemelerden, aile hekimliği birimlerince gezici sağlık hizmeti programlarının, getirilen kriterlere uygun bir şekilde, belirli süreler içinde idareye sunulması gerektiği açık olmakla birlikte, anılan düzenlemelere aykırı olarak sunulan ya da süresinde sunulmayan gezici sağlık hizmeti programları nedeniyle ilgililerden doğrudan kesinti yapılacağına ilişkin bir düzenlemenin yer almadığı anlaşılmaktadır.

Buna göre, gezici sağlık hizmeti programının mevzuatta belirtilen şekilde idareye sunulmamasının farklı idari yaptırımlara konu edilmesi mümkün olmakla birlikte, mevzuatta süresi içinde idareye sunulmayan programlar nedeniyle doğrudan ilgilinin ödeneğinden kesinti yapılmasına imkân tanıyan bir düzenleme bulunmadığından, tesis edilen işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

Dolayısıyla dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna ulaşıldı. Öte yandan hukuka aykırı olduğu saptanılan dava konusunda eksik yatırılan tutarın yasal faiziyle birlikte davalı idarece davacıya ödenmesi hükme bağlandı.

Özverili çalışmalarından dolayı ŞUAHED Hukuk Komisyonuna ve ŞUAHED Avukatımız Av. Hayriye YÜKSEKYAYLA’ya teşekkür ediyoruz. ŞUAHED olarak her zaman meslektaşlarımızın yanında olmaya, birlikte mücadele etmeye devam edeceğiz.

Sen Varsan GÜÇLÜYÜZ.