
30/05/2025
Şanlıurfa ili Eyyübiye ilçemizde çalışmakta olan meslektaşımız Aile Sağlığı Merkezinde kullanılmak üzere ihtiyaçları olan laboratuvar sarf malzemenin müdürlük tarafından temin edilerek bahse konu Aile Sağlığı merkezine gönderilmesi hususunda İlçe Sağlık Müdürlüğüne başvuruda bulunulmuş başvuru zımnen reddedilmiştir.
Müdürlük tarafından temin edilmeyen tıbbi atık kutusuna ASM’de ihtiyaç duyulduğundan, kamu hizmetinin sekteye uğramaması ve hastaların mağdur edilmemesi için aile hekince bedeli ödenerek hizmetin aksamasına izin verilmemiştir.
Bunun üzerine derneğimiz ŞUAHED daha önce olduğu gibi üyelerinin hakkını almak içim aynı konuda Şanlıurfa 3. İdare Mahkemesinde dava açmıştır.
Mahkemede Müdürlük savunmasında Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği’nin 18. maddesinde, c-1 bendinde aile sağlığı merkezi giderlerinin karşılanması için her ay ödeme yapılacağı, Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği’nin 24/1. maddesinde de aile sağlığı merkezinde bulundurulması gereken zorunlu malzemeler arasında keskin atık kabının sayıldığı, bu düzenlemeler gereğince asgari tıbbi cihaz ve malzemenin aile hekimlerince temin edilmesi gerektiği, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı belirtilerek davanın reddi gerektiği savunmuş .
Fakat Şanlıurfa 3. İdare Mahkemesinde si il sağlık müdürlüğüne yönetmenliğin tamamını hatırlatmış ve karar kısmında daha önce aynı konuda açılan mahkem kararlarını ve istinaf mahkemesinin kesin kararıda hatırlatarak kararını üyemizin lehine vermiştir şöyle ki;
Aile sağlığı merkezlerinde aile hekimlerince sunulan tetkik ve tahlil hizmetleri ile ilgili olarak numune alımında kullanılan alkol, pamuk, enjektör, turnike, vacutainer, eldiven, tıbbi atık kutusu vb. malzemelerin tetkik ve tahliller için kullanılan sarf malzemeleri oldukları, söz konusu sarf malzemelerinin İl Sağlık Müdürlüğünce temin edileceği yönünde düzenleme mevcuttur. Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinin 18. Maddesinde “Sözleşme ile çalıştırılan veya geçici aile hekiminin ihtiyaç duyduğu tetkikler müdürlüğün belirlediği laboratuvarda yaptırılır. Bu tetkikler için ihtiyaç duyulan sarf malzemelerini müdürlük temin eder” şeklinde çok net ifadelerle sarf malzemelerinin sorumluluğu il sağlık müdürlüğüne bırakılmıştır. Öte yandan Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği’nin 24/1 bendinde aile sağlığı merkezinde bulundurulması zorunlu olan malzemeler arasında keskin atık kabı da yer almaktadır.
Şanlıurfa 2. İdare Mahkemesi’nin 27/10/2022 tarih ve E:2022/130, K:2022/1886 kararıyla “Aile Sağlığı Merkezlerinde Aile hekimlerince sunulan tetkik ve tahlil hizmetleri ile ilgili olarak numune alımında kullanılan alkol, pamuk, enjektör, turnike, vacutainer, eldiven vb. malzemelerin tetkik ve tahliller için kullanılan sarf malzemeleri oldukları, söz konusu sarf malzemelerinin İl Sağlık Müdürlüğünce temin edileceği yönünde yasal düzenleme bulunduğu, somut olayda da Aile Hekimi olarak görev yaptığı Aile Sağlığı Merkezinde söz konusu malzemelere ihtiyaç duyulmasına binaen davacı tarafından yapılan tedarik başvurusunun, davalı idarece kamu hizmetinin sekteye uğramaması açısından makul bir sürede karşılanması gerektiği, davalı idarece malzemelerin mevcut olmadığı yönünde bir iddia da ileri sürülmediği anlaşıldığından, dava konusu edilen işlemde mevzuata, hukuka, kamu yararı ve hizmet gereklerine uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır gerekçesiyle işlemin iptaline karar verildiği, bu karara yapılan istinaf başvurusunun reddi üzerine kararın kesinleştiği,
Bu hususlar dikkate alınarak yapılan değerlendirmede dava lehimize sonuçlanmış, tıbbi atık kutusu için ödenen ücret dava tarihinden itibaren yasal faizi ile beraber davacı olan meslektaşımıza ödenmesi kararı alınmıştır.
Benzer nitelikteki bir çok dava açılmış ve açılan tüm mahkemeler kazanılmış kazanılan mahkemeler müdürlükçe bölge idareye götürülen mahkemelerine götürülmüş ve bölge idare mahkemeleride kazanılmıştır.
Bu konuda en son açılan ve kazanılan mahkeme nin karar kısmında mahkeme şu ifadeleri kullanmıştır;
Açıklanan nedenlerle; dava konusu işlemin iptaline, tıbbi atık kutusu bedeli olan 740,00- TL’nin faiziyle birlikte ödenmesi isteminin kabulüne, tıbbi atık kutuları için ödenen 740,00-TL’nin 19.01.2025 tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine, aşağıda dökümü yapılan ve davacı tarafından karşılanan 1.414,30-TL yargılama gideri ile karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi gereğince belirlenen 18.000,00-TL vekalet ücretinin davalı idare tarafından davacıya ödenmesine, artan posta avansının Mahkememizce re’sen davacıya iadesine, 2577 sayılı Kanunun 45/1. maddesi uyarınca kesin olmak üzere, 13/05/2025 tarihinde karar verildi.
Her ne kadar kabullen meselerde Tıbbi atık kutusunun il sağlık müdürlüğünün temin etmesi gerektiği bir kez daha mahkeme tarafından onaylanmıştır. Bu şekilde müdürlüğü daha fazla maddi manevi zarara uğratmışlardır. Üyelerimizin bu şekilde müdürlükten tıbbi atık kutusu talep etmeleri, bu talepleri karşılanmadığı takdirde fatura karşılığı temin ettikleri tıbbi atık kutusu ücretini müdürlükten isteme hakları bulunmaktadır. Bu işlemler sonunda ücret ödenmeyen ve dava yoluna gitmek isteyen meslektaşlarımıza ŞUHAED Hukuk Komisyonu her zaman desteğe hazırdır.
Bir kez daha özverili çalışmalarından dolayı ŞUAHED Hukuk Komisyonuna ve ŞUAHED Avukatımız Av. Hayriye YÜKSEKYAYLA AYDOĞDU’ya teşekkür ediyoruz. ŞUAHED olarak her zaman meslektaşlarımızın yanında olmaya, birlikte mücadele etmeye devam edeceğiz.